ADVARSEL: Decoder!

Når du arbejder med decodere, så pas på ikke at skade hverken decoder eller kørende materiel.

I en situation hvor der i et lokomotiv -  DSB litra MH for to-skinnedrift (DC), skulle isættes en decoder, blev rangérblink på taget ødelagt. Det skete ved, at den isatte decoders udgang for blink på taget, sendte en væsentlig højere spænding ud til blinket end hvis der var anvendt en decoder fra den producent, som Tog og Tekno i Aalborg anbefaler. 

Den isatte decoder sendte cirka 20 volt ud, hvorimod den anbefalede decoder fra Uhlenbrock med nummeret 76425, fra producentens side, er sat til kun at sende den halve spænding ud. Det foregår ved, at værdien for CV for den gældende udgang, er sat lavere. Eksempel: Værdien for CV kan sættes 0 – 255. Men er sat til 150.

Bemærk: For den isatte decoder, var der ingen reduktion for denne CV.

Da der ingen vejledning eller advarsler var i det materiale om emnet, der fulgte med, da lokomotivet blev købt, og da Tog og Tekno kun anbefaler at anvende samme decoder til både DC som AC, er det ikke noget man vil tænke nærmere over.

Derfor – vær altid opmærksom, når du sætter en anden decoder i dit rullende materiel, og tænk dig grundig om og læs de medfølgende papirer, hvad værdierne er for de udgange du skal anvende – og ikke mindst, få sat de korrekte værdier.

 

Tekst: Kjeld Kielsgaard  Foto: Karsten Mortensen

 

 

Vi bruger cookies, ved at du klikker dig videre til næste side, accepterer du hjemmesidens brug af cookies.
Du kan også acceptere cookies ved at klikke her